Een groep wetenschappers van de Stanford University (Californië) bestudeerde gedragsverandering en haar hindernissen.

Uiteindelijk werden ze het eens over de 10 grootste fouten die we maken wanneer we ons of andermans gedrag trachten te veranderen.

Tussen haken plaatsten ze de manier om die fout te corrigeren:

  1. Denken dat je de zaak op de lange termijn voor elkaar krijgt dankzij wilskracht (Ga ervan uit dat wilskracht niet bestaat)
  2. Grote stappen uittekenen in plaats van babypasjes (Zoek kleine succesjes, het ene na het andere)
  3. Negeren hoe je omgeving je gedrag dicteert (Verander van omgeving en verander van leven)
  4. Proberen oud gedrag te stoppen eerder dan nieuw gedrag te creëren (Leg de focus op actie, niet op vermijden van oude gewoontes)
  5. De schuld voor falen leggen bij een gebrek aan motivatie (Maak het nieuwe gedrag makkelijker na te leven)
  6. Het nut van ‘triggers’ onderschatten (Alle gedrag is gebaseerd op triggers)
  7. Denken dat informatie mensen zal doen overgaan tot actie (Wij mensen zijn niet zo rationeel)
  8. De focus leggen op abstract gedrag eerder dan op concrete doelen (Abstract: doe iets aan je conditie; Concreet: loop 15 minuten per dag!)
  9. Proberen gedrag te wijzigen voor altijd, eerder dan voor een beperkte tijd (Een welbepaalde periode werkt beter dan ‘voor altijd’)
  10. Veronderstellen dat gedragsverandering moeilijk is (Dat is het niet, als je de juiste stappen volgt)

als je zelf eens wil experimenteren, kijk dan op de site van tiny habits.